Celem badań niniejszego opracowania stała się ocena realizacji głównego celu reformy rynku cukru w Unii Europejskiej, jakim było zmniejszenie podaży cukru i dostosowanie jej do popytu zgłaszanego przez konsumentów na tym rynku. Rynek cukru w UE charakteryzował się wysoką nadwyżką podaży nad popytem, co przyczyniało się do kumulacji zapasów cukru, oraz wysokimi cenami na rynku wewnętrznym, co z kolei powodowało małą konkurencyjność na światowym rynku i wymuszało konieczność dotowania unijnego eksportu, a przez to przyczyniało się do jego wzrostu, pomimo braku rentowności. Z uwagi na fakt, że rynek ten funkcjonuje na podstawie decyzji administracyjnych, w 2006 r. wprowadzono reformę rynku cukru, która miała doprowadzić do poprawy konkurencyjności unijnego rynku cukru na arenie międzynarodowej, a na unijnym rynku przyczynić się do zrównoważenia popytu z podażą. Przeprowadzone badania pozwalają pozytywnie ocenić reformę rynku cukru w UE, ponieważ nadprodukcja cukru została zahamowana i wolumen produkowanego cukru dostosowano do zapotrzebowania zgłaszanego przez uczestników unijnego rynku.